KiVa-kuldvillak III kooliastmele

Seekordses KiVa Hääles pakume välja vahva Kuldvillaku formaadil põhineva KiVa-mängu III kooliastme õpilastele, mis on koostatud KiVa III mooduli õpetaja käsiraamatu materjalide baasil (Start, 1. ja 2. teemade põhjal). Alljärgnevalt leiad mängu läbiviimiseks tarvilikud küsimused ja selgitused.

Mäng on leitav siit: https://jeopardylabs.com/play/kiva-kuldvillak. Soovitame õpetajal tundi kaasa võtta KiVa-vesti ja lapsevanemate miniõpiku.

KIVA SÜMBOLID

  1. Mis värvi on KiVa-vest? Vastus: kollane.
  1. Mitu logo on KiVa-vestil ees ja taga kokku? Vastus: KiVa-vestil on kaks logo. Ees vasakul on väike KiVa logo, taga seljal suur KiVa logo.
  1. Mis sõnadest moodustub lühend KiVa? Vastus: KiVa on lühend sõnapaarist kiusamise vastu (soome keeles KIusamiseen VAstaan).
  1. Mida tähendab kiva soome keeles? Vastus: Kiva tähendab soome keeles tore, vahva.
  1. Mida tähendavad KiVa logol olevad sümbolid? Vastus: Erivärvi sümbolid tähistavad programmi osapooli: roheline värv sümboliseerib õpilasi, sinine õpetajaid, punane KiVa-tiimi ja oranž lapsevanemaid.

GRUPP

  1. Kes on kiusamisolukorras vaikivad heakskiitjad? Vastus: Vaikivad heakskiitjad on õpilased, kes vaatavad kiusamist passiivselt pealt ning teevad näo, et ei märka midagi. Nad ei kiida kiusamist heaks, aga ei tee midagi ka selleks, et seda peatada. Oma passiivsusega annavad nad kiusajale ja kiusatule võimaluse tõlgendada olukorda heakskiitmisena. (Vt: õpetaja käsiraamat, III moodul, lk 81).
  1. Mis on kiusamise neli tunnust? Vastus: Kiusamine esineb siis, kui samale õpilasele tehakse KORDUVALT ja TAHTLIKULT KAHJU. Kiusatud õpilasel on raske end kaitsta, sest kiusajal on temast rohkem VÕIMU või JÕUDU (korduv, pahatahtlik, kahju tekitamine, jõudude ebavõrdsus). (Vt: õpetaja käsiraamat, III moodul, lk 89).
  1. Põhjendage, kas olete väitega nõus või mitte ning miks: kes saab mõjutada, kas meie klassis esineb kiusamist või mitte? Vastus: Igaüks meie klassis on vastutav selle eest, kas meil esineb kiusamist või mitte. Igaüks saab olukorda muuta, ka väga väikeste tegevuste kaudu. Mida suurem hulk grupiliikmeid võtab kiusamisvastased seisukohti, seda tõenäolisem on, et kiusamist ei esine või sellesse sekkutakse kiiresti.
  1. Kes on kiusaja abilised? Vastus: Kiusaja abilised on õpilased, kes ei pruugi kiusamist ise alustada, ent on siis, kui keegi teine seda alustab, kergesti kaasatavad ja abistavad kiusajat erinevatel viisidel. (Vt: õpetaja käsiraamat, III moodul, lk 81).
  1. Nimeta kolm tegevust, millega saad toetada õpilast, keda kiusatakse. Vastus: 1. Sekkun, astun vahele ja ütlen, et selline tegevus ei ole lubatud; 2. Ütlen ohvrile, et ta pole midagi valesti teinud ja toetan teda. 3. Pöördun klassijuhataja või KiVa-tiimi poole; või muud toetavad tegevused.

EMOTSIOONID

  1. Nimeta viis kiusamise olukorraga seotud emotsiooni. Vastus: Nt hirm, viha, kurbus, vastikus, ärevus, häbi, põlgus, kadedus.
  1. Kuidas erineb emotsioonide tõlgendamine kirjalikus sõnumis emotsioonide edastamisest näost näkku? Vastus: Emotsioonid on tugevalt seotud füüsiliste kogemustega ja inimesed oskavad emotsioone kehakeele järgi ära tunda. Kui me ei näe vestluskaaslast (nt virtuaalselt suheldes), siis võib saadud sõnumit valesti tõlgendada.
  1. Nimeta vähemalt kolm soovitust, kuidas ebameeldivate emotsioonidega toime tulla. (Vihjeks on KiVa-tunnis õpitud meetodid.) Vastus: Ebameeldivate emotsioonidega toimetulekuks soovitame pidada murede päevikut, võtta väike hetk muretsemiseks, visualiseerida probleemide kera, vaadata probleemidele otse silma, teha hingamisharjutusi, rääkida sõbraga, proovida iseendaga kaastundlikult rääkida, naeratada. (Vt: õpetaja käsiraamat, III moodul, lk 123).
  1. Mida tähendab “enesekaastunne”? Vastus: Enesekaastunne on endaga lahkelt käitumine – soe ja kaastundlik suhtumine endasse ja mõistmine, et keegi meist ei ole täiuslik, aitab elu rasketest hetkedest üle saada.
  1. Pakkuge vähemalt kolm konstruktiivset viisi vihaga toime tulemiseks. Vastus: Vihaga toimetulekuks võta aeg maha, oota hommikuni, tõsta oma enesekindlust, huumor aitab, tee meeldivad tegevusi, püüa näha teise inimese seisukohta, andesta, ole teadlik seisunditest, mis tekitavad viha (näljatunne, stress, väsimus). (Vt: õpetaja käsiraamat, III moodul, lk 125)

KIVA-TIIM

  1. Nimeta kõik meie kooli KiVa-tiimi liikmed. Vastus: Igas koolis on oma KiVa-tiim. Sinu õpetaja teab õiget vastust. 🙂
  1. Kust saab infot meie kooli KiVa-tiimi kohta? Vastus: KiVa-tiimi kohta saab infot kooli kodulehelt, teadetetahvlilt või sisetelevisiooni kaudu (olenevalt sellest, kuidas koolis on info edastamine korraldatud).
  1. Kuidas saab KiVa-tiim teada kiusamisjuhtumist? Vastus: KiVa-tiim märkab kooli peal toimuvat. Igaüks võib pöörduda KiVa-tiimi poole otse, võib öelda klassijuhatajale või mõnele teisele koolitöötajale. Võib rääkida ka emale-isale, kes saab info tiimile edastada.
  1. Kas õpilased võivad kuuluda KiVa-tiimi? Vastus: Ei, nad ei saa kuuluda KiVa-tiimi. Õpilased saavad toetada KiVa-tiimi korrapidamisega, kiusamist ennetavate sündmuste korraldamisega. Aga õpilased ei saa kiusamisjuhtumi lahendamise vestlusi läbi viia.
  1. Mis on KiVa-tiimi ülesanne? Vastus: KiVa-tiimi ülesanne on sekkuda kiusamisjuhtumitesse ja neid lahendada. KiVa-tiim hoolitseb selle eest, et koolis toimuks regulaarne kiusuennetustöö ning kõik teaks, et koolis ei ole kiusamine lubatud.

KIVA-VARIA

  1. Mis on KiVa lapsevanemate miniõpik? Vastus: KiVa miniõpik on abivahend lapsevanematele. See on väike brošüür, mida jagatakse KiVa-koolis 1. klassi laste peredele. Miniõpik on kättesaadav ka digitaalsel kujul. Miniõpiku abil saab pere rohkem infot kiusamise kohta ning teavet lapse toetamiseks.
  1. Milliseid traditsioonilisi kiusamise vastaseid üritusi korraldatakse meie koolis? Vastus: Lähtuda oma kooli traditsioonidest. 
  1. Nimeta kolm KiVa-mängu, mida olete KiVa-tunnis mänginud. Vastus: Iga õpetaja teab, milliseid mänge on ta klassiga mänginud ning otsustab, millise vastuse ta õigeks loeb.
  1. Kas kiusamine võib olla lõbus? Vastus: Kiusamises osalejad võivad enda õigustamiseks öelda, et see on “kahjutu ja lõbus”, kuid kui tehakse nalja kellegi üle ei ole see olukord kunagi lõbus. Kiusamine mõjutab negatiivselt ka teisi grupiliikmeid peale kiusatu. Naljakas on siis, kui kõik naeravad koos. (Vt: õpetaja käsiraamat, III moodul, lk 90).
  1. Millised tagajärjed on küberkiusamisel? Vastus: Küberkiusamine tekitab kiusatavas jõuetust, alaväärsust ja häbi ning selle eest ei saa peitu pugeda. Mõnikord ei ole küberkiusamise ohver isegi teadlik sellest, mis toimub, aga kogeb eemaletõukamist kaaslaste poolt ja enda üle naermist. Samuti võib juhtuda, et kui kiusatavast levitatakse pilte või videosid, jõuavad need väga paljude inimesteni ning jätavad internetti märgi maha alatiseks. (Vt: õpetaja käsiraamat, III moodul, lk 153).

Värskemad uudised/postitused

Koostöö ja koolikultuuri kujundamise olulisusest kiusuennetuses

Kiusamisvaba Kooli asutajaliige ja sisujuht Kristiina Treial räägib kiusamise kompleksusest, koolikultuuri kujundamise olulisusest, vastutuse võtmisest ja koostööle orienteerituse tähtsusest kiusuennetuses. […]

Loe edasi

Tutvu tiimiga – koolitusjuht Marietta Alliksaar!

Marietta Alliksaar on Kiusamisvaba Kooli koolitusjuht, kes liitus tiimiga möödunud aasta detsembris. Marietta oskab hinnata väikeseid rõõme ja õnnestumisi, millest […]

Loe edasi

KiVa programmiga liitusid kaks
Ukraina sõjapõgenikele loodud kooli

KiVa teadus- ja tõenduspõhise kiusuennetusprogrammiga liitusid kaks Eestis tegutsevat Ukraina kooli: Tallinna Lilleküla Gümnaasiumi (TLG) Räägu Kool ja Vabaduse Kool. […]

Loe edasi
Lae rohkem