Kiusamisvaba kooli teejuht - kokkuvõttev raport
KOOL:
Koolidele on pandud ülesanne igati toetada õpilaste tervet arengut (RÕK) ning kohustus tagada koolipere turvalisus (PGS). Kiusamine on üks suuremaid õpilaste toimetuleku ning akadeemilise edasijõudmise kahjustajaid. Kiusamise ennetamine on oluline terviseedenduse valdkond aidates säästa ennekõike laste vaimset tervist. Samuti panustab tõhus kiusamise ennetamine ka vägivallaennetusse (VEKO 2021-2024). Igas koolis peaks olema läbimõeldud ja kasutusele võetud tõhusad kiusamise ennetamise ning juhtumite lahendamise praktikad.
Kiusamisvaba kooli teejuht on mõeldud kooliperedele abivahendiks oma koolis kiusamist vähendavate tegevuse kaardistamisel, anaüüsimisel ning tõhusamate tegevuste kavandamisel. Teejuhi sisu on koostatud toetudes teadusuuringutes leitule. Tulemused kirjeldavad, mida koolis kiusamise ennetamiseks ja peatamiseks tehakse, kui teadlikud erinevad koolipere liikmed tehtavast on ja kui tõhus senine tegevus on olnud.
Raport annab ülevaate õpilaste, lapsevanemate, personali ja juhtkonna hinnangutest
ning koolis kiusamise vähendamiseks tehtavale järgmistes valdkondades:
TÕHUS KIUSAMISE VÄHENDAMINE KOOLIDES
Koolides õnnestub kiusamist tõhusalt vähendada, kui ennetustöö ja ettetulevate juhtumite lahendamine on strateegiliselt juhitud, järjepidev, tõenduspõhine ja süstemaatiline, sisaldades nii ennetustegevusi kui juhtumite lahendamise tegevusi ning kogu koolipere, sh lapsevanemaid kaasav.
1. VASTAJAD
ÕPILASI KOKKU | 0 | |
sh I kooliastmest | 0 | |
sh II kooliastmest | 0 | |
sh III kooliastmest | 0 | |
LAPSEVANEMAID | 0 | |
ÕPETAJAID | 0 | |
JUHTKONNA LIIKMEID | 0 |
2. TURVALISUS, HEAOLU JA SALLIVUS ÕPILASTE HULGAS
Õpilastel paluti hinnata kui turvaliselt ja hästi nad end oma koolis ja klassis tunnevad (4 väidet) ja kui salliva ja aktsepteerivana nad koolikaaslasi tajuvad (3 väidet). Sarnaselt paluti anda hinnangud õpilaste turvatundele ja heaolule ning tajutud sallivusele lapsevanematel, õpetajatel ja ka juhtkonnal. Hinnangud anti skaalal 0-ei, 0,5-mingil määral, 1-jah; esitatakse keskmised hinnangud. Oli võimalus vastata ka 'ei tea', siin neid vastuseid eraldi ei skoorita. Mida lähemal on hinnang 1-le, seda parem tulemus on. Tasub jälgida erinevate hindajate arvamuste sarnasusi ja/või erinevusi. Mida sarnasemad täiskasvanute hinnangud õpilaste hinnangutele on, seda paremini ilmselt nad õpilaste olukorda tajuvad.
3a. HINNANGUD KIUSAMISE VÄHENDAMISEGA SEOTUD OLUKORRALE KOOLIS
Kõigil vastajatel paluti hinnata kui suureks probleemiks peavad nad kiusamist oma koolis (skaalal 1 = üldse mitte kuni 5 = väga suur probleem). Lisaks paluti hinnata, kui rahul ollakse praegu kiusamise ennetamiseks ja juhtumite lahendamiseks tehtavaga (hinnangud skaalal 1 = üldse mitte rahul kuni 5 = väga rahul). Mida lähemal on tulemused 5-le, seda rohkem ollakse juba tehtavaga rahul. Tulemuste puhul tasub jälgida erinevate vastajate hinnangute kooskõla.
3b. KOGEMUSED KIUSAMISEGA
Viimaste aastate erinevate suuremate uuringute põhjal on hinnanguliselt 20% Eesti põhikooliõpilastest viimase paari kuu või aasta jooksul kannatanud kiusamise all. Õpilastele esitati kiusamise seletus ja paluti hinnata kui sageli nad viimase paari kuu jooksul on kiusamise ja täpsustavalt küberkiusamise all kannatanud ning kui sageli ise teisi kiusanud. Joonisel 3.3 on esitatud õpilaste protsendid, kes vastasid, et on kogenud kiusamist või ise kiusanud viimasel paaril kuul 2-3 korda või rohkem. Kiusamist kogenud õpilastel paluti vastata, kas nad on endaga toimuvast kellelegi rääkinud, tulemustes on esitatud kannatanud õpilaste protsent, kes ei ole sellest kellelegi rääkinud.
Ka lapsevanematelt paluti tagasisidet, kas ja millises rollis on tema laps(ed) olnud kiusamisega seotud. Lapsevanem võis märkida mitu vastusevarianti, joonisel 3.4 on näidatud vastusevariante märkinud vanemate protsent. Samuti paluti õpetajatelt ja juhtkonnalt hinnata kui suur osa õpilastest on viimase paari kuu jooksul kiusamise all kannatanud. Protsendivahemikke valinute protsendid on toodud joonisel 3.5. Tasub hinnata, kui sarnased on täiskasvanute hinnangud õpilaste tulemustega. Tavapärane on, et täiskasvanud alahindavad kiusamise esinemissagedust, kuna suur osa kiusamisest toimub täiskasvanute eest varjatult.
Õpilasel paluti vastata, kas nad teavad, kelle poole abi saamiseks pöörduda, kui on mure seoses kiusamisega ja vajavad abi. Tulemused on esitatud joonisel 3.6. Kui 'Jah' vastanuid on oodatust vähem, võib põhjuseks olla õpilaste vähene informeeritus või ka nende jaoks usaldusväärsete ja turvaliste abistajate vähesus. Lisaks paluti õpilastel märkida kõige suuremaid kiusamise ohukohti kooli keskkonnas. Joonisel 3.7 on esitatud igat valikut märkinud õpilaste protsent. Kõrge kiusaisohuga kohtades tuleks üle vaadata keskkonna turvalisemaks muutmise ja/või täiskasvanute järelvalve tõhustamise võimalused.
Koolipere turvatunde juures on oluline märgata ka õpetajate endi kogemusi kiusamisega. Nii palutigi õpetajatel vastata, kui sageli viimase paari kuu jooksul nad on kogenud, et keegi teeb neile tahtlikult ja korduvalt halba ja seejuures on neil raske toimuvat peatada või ennast kaitsta. Esitatud on viimase paari kuu jooksul 2-3 korda või rohkem kiusamist kogenud õpetajate protsent. Kiusamise all kannatanud õpetajatel paluti märkida, kelle poolt kiusamist kogeti, tulemused on esitatud joonisel 3.8.
4. TÕHUS KIUSAMISE VÄHENDAMINE - KIUSUENNETUSE JUHTIMINE
Koolis olulise kiusamise vähenemise saavutamiseks on tarvilik süsteemne lähenemine ja ennetustöö strateegiline juhtimine.
See tähendab:
Koolipere liikmetel paluti hinnata kiusamise vähendamise juhtimisega seotud aspekte terve rea väidete abil (õpetajad ja juhtkond 13 väidet, lapsevanemad 11 ja õpilased 8 väidet. Hinnanguid anti skaalal 0 = ei, 0,5 = mingil määral, 1 = jah; joonisel 4 on esitatud väitekomplektide keskmised hinnangud, mida kõrgem on skoor, seda parem. Lisaks sai valida vastusevariandi 'ei tea', tulemuse ribal on esitatud 'ei tea' vastuste protsent kõigist selle kategooria võimalikest vastustest. Mida suurem see protsent on, seda vähem on koolipere liikmed teadlikud kiusamise vähendamiseks tehtavast ja tuleks mõelda kommunikatsiooni tõhustamisele.
5. TÕHUS KIUSAMISE VÄHENDAMINE - HINDAMINE JA ANALÜÜS
Koolis olulise kiusamise vähenemise saavutamiseks on tarvilik kiusamisega seonduva hindamine ja analüüs, et täpsemalt määratleda sekkumiskohti ning hinnata tehtavate pingutuste tulemuslikkust.
Hindamine ja analüüs peaks olema:
Koolipere liikmetel paluti vastata kiusamisega seonduva hindamist ja analüüsi puudutavatele väidetele (õpetajad ja juhtkond 8 väidet, lapsevanemad 6 ja õpilased 3 väidet. Hinnanguid anti skaalal 0 = ei, 0,5 = mingil määral, 1 = jah; joonisel 5 on esitatud väitekomplektide keskmised hinnangud, mida kõrgem on skoor, seda parem. Lisaks sai valida vastusevariandi 'ei tea', tulemuse ribal on esitatud 'ei tea' vastuste protsent kõigist selle kategooria võimalikest vastustest. Mida suurem see protsent on, seda vähem on koolipere liikmed teadlikud hindamistegevustest kiusuennetuse heaks.
6. TÕHUS KIUSAMISE VÄHENDAMINE - ENNETAMINE
Kiusamist saab ja tuleb ennetada. Parimaid tulemusi annab kogu kooli hõlmav süsteemne ja järjepidev töö, mis sisaldab:
Koolipere liikmetel paluti vastata kiusamise ennetamiseks tehtavat puudutavatele väidetele (õpetajad ja juhtkond 39 väidet, lapsevanemad 36 ja õpilased 35 väidet. Hinnanguid anti skaalal 0 = ei, 0,5 = mingil määral, 1 = jah; joonisel 6.1 on esitatud väitekomplektide keskmised hinnangud, mida kõrgem on skoor, seda parem. Lisaks sai valida vastusevariandi 'ei tea', tulemuse ribal on esitatud 'ei tea' vastuste protsent kõigist selle kategooria võimalikest vastustest. Mida suurem see protsent on, seda vähem on koolipere liikmed teadlikud koolis tehtava kiusuennetuse tegevustest ja põhimõtetest.
Teadusuuringud on näidanud, et kiusamise ärahoidmisele aitab oluliselt kaasa see, mida paremad on koolipere liikmete teadmised kiusamisest ja sellega seonduvast. Nii palutigi kõigil vastajatel hinnata, mil määral on nad õppinud kiusamise ennetamiseks vajalikke teadmisi ja oskusi (7 väidet). Hinnanguid anti skaalal 0 = ei, 0,5 = mingil määral, 1 = jah; joonisel 6.2 on esitatud väidetele antud keskmised hinnangud, mida kõrgem on skoor, seda parem. Lisaks sai valida vastusevariandi 'ei tea', tulemuse ribal on esitatud 'ei tea' vastuste protsent kõigist selle kategooria võimalikest vastustest.
7. TÕHUS KIUSAMISE VÄHENDAMINE - KIUSAMISJUHTUMITE LAHENDAMINE
Kahjuks ei õnnestu ka kõige tõhusama ennetustööga ära hoida kõiki kiusamisjuhtumeid. Kiusamine ei ole kunagi laste vaheline asi, see on alati täiskasvanute asi ja vajab sekkumist. Kiusamisjuhtumi ilmnemisel on väga oluline osata seda tõhusalt lahendada. On hea, kui personal on saanud selleks vajaliku väljaõppe, koolis on olemas teadmised selle kohta mida on mõistlik kiusamisjuhtumi lahendamiseks teha (nt teadus- ja tõenduspõhised sekkumistegevused) või mis võib olla kasutu või suisa ohtlik. Kooli praktikad kiusamisjuhtumite lahendamise võiks olla kirjalikult fikseeritud ja koolipere liikmetele teatavaks tehtud ning kättesaadavad (nt kodukorras). Kiusamisjuhtumite lahendamisel on oluline:
Oluline on ka see, et kooli teavitaks nii personali, lapsevanemaid kui õpilasi kiusamise korral täiendavatest abi saamise võimalustest kohalikest nõustamiskeskustest või politseist.
Koolipere liikmetel paluti vastata kiusamisjuhtumite lahendamiseks tehtavat puudutavatele väidetele (õpetajad ja juhtkond 32 väidet, lapsevanemad 28 ja õpilased 21 väidet. Hinnanguid anti skaalal 0 = ei, 0,5 = mingil määral, 1 = jah; joonisel 7.1 on esitatud väitekomplektide keskmised hinnangud, mida kõrgem on skoor, seda parem. Lisaks sai valida vastusevariandi 'ei tea', tulemuse ribal on esitatud 'ei tea' vastuste protsent kõigist selle kategooria võimalikest vastustest. Mida suurem see protsent on, seda vähem on koolipere liikmed teadlikud koolis kiusamisjuhtumite lahendamise tegevustest ja põhimõtetest.
Aegajalt on koolides siiski juhtumite lahendamisel kasutusel tegevusi, mis on kasutud või suisa kahjulikud. Küsitluse raames paluti vastajatel hinnata, millisel määral on koolis kasutusel järgmised probleemsed sekkumistegevused:
Koolipere liikmetel paluti hinnata teiste tegevuste seas ka probleemsete sekkumistegevuste kasutust (kõigil 6 väidet). Hinnanguid anti skaalal 0 = ei, 0,5 = mingil määral, 1 = jah; joonisel 5 on esitatud väitekomplektide keskmised hinnangud, mida kõrgem on skoor, seda tõsisemalt peaks sekkumistegevused üle vaatama ja võimalikud kahju tekitavad tegevused kõrvale jätma. Lisaks sai valida vastusevariandi 'ei tea', tulemuse ribal on esitatud 'ei tea' vastuste protsent kõigist selle kategooria võimalikest vastustest. Mida suurem see protsent on, seda vähem on koolipere liikmed teadlikud koolis kiusamisjuhtumite lahendamise tegevustest ja põhimõtetest.
Käesolevast raportist saab ülevaate kiusamise ja selle vähendamisega seonduvast hetkeolukorrast, kiusuennetuse juhtimise ja korraldusega, hindamise ja analüüsiga seonduvast, kiusamise ennetamiseks ja juhtumite lahendamiseks tehtavast. Tulemustega tutvumise järel võiks mõelda: