KiVa küsitlused – kas kohustus või võimalus?

Kevadine linnulaul toob meile lähemale ka KiVa küsitlused. Kuidas selles virr-varris kõike jõuda ja mis kasu siis ikkagi kool saab, kui KiVa küsitlused saavad vastatud?

Kuigi oleme täna alles veebruari lõpus, siis kaugel see maikuu enam on. Võime aga senisest koolide kogemusest kinnitada, et rahuliku, murevaba ja eduka küsitluste vastamiste eelduseks on hea ettevalmistus ehk planeerimine. 

KiVa programmi alustaladeks on süstemaatiline ennetus, tõhus juhtumite lahendamine ning regulaarne olukorra hindamine. Regulaarne küsitlemine kannab endas eelkõige koolile endale tagasiside saamise võimalust ja kindlasti ka järgmiste arengusuundade osutusi. Samuti võimaldavad tulemused positsioneerida oma kooli teiste koolidega võrdluses.

KiVa küsitlused kui andmepõhise juhtimise võimalus. Õpilasküsitluse abil saab kool usaldusväärse ülevaate õpilaste hinnangutest enda heaolule ja kiusamisega seotud kogemustele, samuti tagasiside õpetajate ja KiVa-tiimi poolt tehtud tööle. Andmetest saab aimu, kui palju kiusamislugusid võis täiskasvanute eest peitu jääda, millistes klassiastmetes on mure suurem ja kuhu võiks rohkem tähelepanu pöörata. Saadud tulemuste põhjal saab nii KiVa-tiim kui juhtkond ja õpetajad täpsemalt planeerida järgmise õppeaasta fookuseid – ehk juhtida koolis kiusuennetust andmepõhiselt. Näiteks on sisujuht Kristiina mitme kooli KiVa-tiimiga uurinud kooli õpilasküsitluse tulemustest vihjeid just nende koolides tehtava kiusuennetuse tõhustamiseks. Näiteks – kui arvestatav osa kiusamist kogenud õpilastest ei olnud sellest kellelegi rääkinud ning ka teadlikkus KiVa-tiimist kui abistajast juhtumi korral on madal, tasub tiimil planeerida eraldi tegevusi tiimi kui abistaja tutvustamiseks ja juhtumitest rääkima julgustamiseks. Õpilasküsitluse tulemuste kasutamisest oli Talvekoolis tummine töötuba ning igal sügisel korraldame veebis ühist tulemuste mõtestamise seminari.

Õpilasküsitluse tulemused on magusaks materjaliks ka lapsevanemate kooli ja koostööle kutsumiseks. Näiteks on meil mitmeid koole, kus tehakse lapsevanemate KiVa tagasi kooli õhtuid klassiastme põhiselt ning vaadatakse üheskoos otsa ka õpilasküsitluse tulemustele. Targalt tegutsedes on võimalik sellisel moel jõuda väga motiveeritud ja koostöiste lapsevanemate kogukonnani. Igatahes tagasi kooli õhtutel osalevate vanemate hulk on nendes koolides alati üle ootuste suur.

Nii õpilasküsitluse kui ka personaliküsitluse kokkuvõtted on tiimile abiks oma kolleegide kõnetamisel ja kiusuennetusse kaasamisel. Vahel võivad küll tulemused pettumust valmistada või nõutuks teha, kuid siis on hea rahulikult neile otsa vaadata, mentoriga nõu pidada ja kõige magusamad arengusõnumid üles leida. Numbrite ja sammaste taga on sageli peidus lood, mis aitavad olukorda mõtestada.

Planeeritud tegutsemine ja koostöö annavad kvaliteetsed andmed. Kuidas aga võtta KiVa küsitlustest osa nii, et kõik ikka jõuaksid vastama ja kevadisel kiirel ajal see tagaplaanile ei jääks või sootuks laualt ei kukuks? Mõned soovitused KiVa-tiimidele (meie oma armsate KiVa-koolide näidetel):

  • Markeerige küsitluste kuupäevad juba varakult KiVa tööplaani;
  • Andke kuupäevade vahemikest varakult teada ka KiVa-tunde andvatele õpetajatele, et nad saaksid kavandada nii õpilastega vastamist kui ise personaliküsitluse täitmist;
  • Jagage võimalusel klassid küsitluse nädalate peale ära, see tagab arvutiklasside mõistliku koormuse ning vähendab teema laualt maha kukkumise võimalust. NB! Planeerimisel paluge appi ka õppejuht ja haridustehnoloog! 
  • Tutvuge koos tiimiga siseveebis küsitluse küsimustega, et vajadusel toetada õpetajaid;
  • Lugege hoolikalt läbi mentorilt enne küsitlust saadetud infokiri koos juhistega ning edastage need aegsasti õpetajatele;
  • Enne küsitlust korraldage üks kohtumine KiVa-tunde andvatele õpetajatele ja tutvustage või tuletage meelde küsitluse protsessi;
  • Võimalusel püüdke KiVa-tiimiga jagada end klasside vahel ära, kes kuhu appi saab minna (sisselogimisel või keele valikul võib esineda muresid);
  • Jooksvatest muredest teavitage koheselt oma kooli mentorit!

NB! Kui loed seda teksti KiVa-tunde andva õpetajana, siis saad ka ise pöörduda oma kooli KiVa-tiimi poole ja teha vastavaid ettepanekuid!

Personaliküsitluse puhul on abiks olnud, kui õpetajatele eraldada kindel aeg küsitlusele vastamiseks, seda siis kas lennupõhiselt suures koolis või kõik õpetajad korraga väiksemas koolis. Õpetaja küsitlusele vastamine võtab vaid mõne minuti. Üheskoos vastates saab abistada koheselt ka tekkivate küsimuste või tehniliste tõrgete korral. Selliselt saab vähendada korduvate meeldetuletuste tegemist ning tekitada vastupidiselt rõõmu koos tegutsemisest ning toe pakkumisest.

Soovime juba ette kevadeks teie kooliperedele toredaid küsitlustele vastamisi ning jääme koos teiega põnevusega ootama käesoleva õppeaasta tulemusi!

Värskemad uudised/postitused

SA Kiusamisvaba Kool töötas välja lõimitud aine- ja keeleõppe ehk LAK-õppe tugimaterjalid

SA Kiusamisvaba Kool on töötanud välja KiVa I kooliastme kiusuennetustundidele lõimitud aine- ja keeleõppe ehk LAK-õppe tugimaterjalid muu kodukeelega õpilastele. […]

Loe edasi

Tutvu tiimiga – merelembeline mentor Agnes Alajõe

Agnes Alajõe on Kiusamisvaba Kooli mentor, kes liitus tiimiga selle aasta jaanuaris ehk on umbes-täpselt neli kuud tagasi. Suvepealinna juurtega […]

Loe edasi

Ettepanek muuta 1. juuni lastepäevaks ja riiklikuks pühaks

36 organisatsiooni tegid Riigikogule ettepaneku nimetada 01. juuni lastepäevaks ja muuta riiklikuks pühaks. Lastekaitse Liidu juhataja Varje Ojala ja eeskujuliikumine Valge Õhupall […]

Loe edasi
Lae rohkem